perjantaina, kesäkuuta 16, 2006 19:28

Viimeinen jakso ennen kesälomaa

Kesälomaa edeltää kesäiset jutustelut piirakanleivonnan tuoksinnassa.

Naurispaja podcast #37 15.6.2006 (37:30 34,3 MB)

suora linkki ohjelmaan >
rss-feed >

Sijainti:
Kaltsu, Tampere

Näistä puhuttiin:
- Missä ollaan?
- Huvipuistolaitteiden naksunta
- Hirppiksen jalka ja sen koko
- Kummitusjuna pelottaa vain työpaikkana
- Media-alan koulutuksesta ja laadusta ja medianomien työllistymisestä
- Luomu-uutisia!
- Tuontivihannekset ja -hedelmät kannattaa pestä - astianpesuaineella
- Oiskohan jätteenpoltto sittenkin fiksua?
- Toivotaan hyvää kesää ja uutta suomalaista podcastia!

Lisätietoja:
Tuhatsanaa.net: Tulevaisuuden media-ammattilainen, saalistaja?
Luomukongressi


Palautetta ja kommentteja toivotaan blogin kommentteihin tai mailiosoitteeseen naurispaja miuku gmail piste com. Huhuu, kuuleeko kukaan?

4 Kommentit:

Blogger zache sanoi...

En kuvittele, että medianopiskelijat olisivat nörttejä tai osaisivat koodata. Kuvittelen, että osaavat käsitellä, julkaista sisältöä ja mieluusti osaavat käyttää nörttien tekemiä juttuja 'mustina laatikkoina'. Ulkonäöllisesti näyttävät hipeiltä tai trendikkäiltä.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että jos juuri nyt opiskelevat eivät tajua sitä, ettei perinteisestä mediamaailmasta löydy kaikille töitä ja opettele, jotain mille on kysyntää samalla niin vika on myös opiskelijoissa itsessäänkin. Ei siitä pelkästään koululaitosta voi syyttää. (Eipä sillä, opetusta kyllä voi supistaa reippaasti)

Esimerkiksi kuuntelin tässä taannoin JAMK:n erään JAMK:n mediatekniikan opiskelijan pohdintoja siitä miten kiva olisi siirtää tilat pois ei inspaavista IT:n tiloista yliopiston viestinnänlaitoksen yhteyteen, kun siellä sattuisi nyt olemaan tilaa ja paremmat AV-tilat.

Sosiaalisesti on siis aika lailla matkaa vielä siihen, että tuo sälli tai edes joku älyäisi käydä nykyisten tilojen yläkerrassa pidettäviä konenäkökursseja ihan vain nähdäkseen miten hommat teollisuudessa toimii. Ei edes vaatisi koodaamista tuo konenäkö.

Nämä siis opiskelevat insinööreiksi, eikä medianomeiksi vaikka mieluummin taiteilija kuin nörtti mediatekniikassakin pätee. Opetuksen alussa tietokone avuttomiakin on merkittävä osa. JAMK:n viestinnän koulutusohjelmasta tiedän vähemmän, mutta kuvittelisin eron koodareihin olevan vielä jyrkempi.

btw: Lahden muotsikassa muuten pystyy erikoistumaan multimediaan.

-- Zache, joka vihdoin valmistui JAMK:sta pyörittyään ensin 6v eri koulutusohjelmissa ja oltuaan samalla IT-maailman duuneissa.

20 kesäkuuta, 2006 13:59  
Blogger Virbana sanoi...

Kiitos kommentista. Mulla on tosiaankin kokemusta vain viestinnän puolelta, ei mediatekniikasta. Ongelman ydin on mun mielestä siinä olettamuksessa, että työmarkkinoilla tarvittaisiin nimenomaan sisällöntuottajia. Mun mielestä sitä tarvetta ei edelleenkään ole olemassa, puute on lähinnä toteuttajista ja tiedon jäsentelijöistä. Ja näidenkin pitää pystyä tuomaan/luomaan jotain uutta menetelmää/tekniikkaa/mallia käsitellä olemassaolevaa tietoa, muuten maksajat eivät innostu.

Ja sit toisekseen media-alan koulutukseen kannattais lisätä markkinoinnin ja mainonnan opetusta. Mainostoimistoissa tehdään (ainakin tällä hetkellä) suurin osa webpuolen sisällöntuotannosta, ja sinne yleensä vaaditaan markkinointiopintoja. Tai ehkä koko koulutus pitäis jakaa osa-alueisiin: journastinen työ, mainostoimistotyö ja IT-alan työ.

Mutta toi konenäkö-juttu meni yli hilseen - mitäköhän ajoit takaa sillä?

21 kesäkuuta, 2006 10:01  
Anonymous Anonyymi sanoi...

Ette kyllä Naukkailijat lyö mitään pillejä mihinkään pussiin! Teillä on niin hyvä ohjelma, että vallan mahotonta semmonen. Justaan meinasin antaa palautetta jo edellisestäkin jaksosta, mutta sitten unohdin. Tylsää se on, kun ei muista :-)

Kesälomalle saatte mennä, mutta tuutte sitten heti takaisin. Kylä näi o jämpti. Tai mää alan huutaan.

Sommoro! Ja myös Juhannus.

21 kesäkuuta, 2006 11:50  
Blogger zache sanoi...

Vähän tulee myöhässä, mutta joo oli liian jyväskylä specifistä...

Tuo mitä konenäköjutulla hain takaa oli se, että siinä käsitellään videokuvaa suht korkeantason valmiilla ratkaisuilla. (Ainakin verrattuna verrattuna mobiilijuttuihin, jota joka tapauksessa mediateknikoille opetetaan).

Lisäksi olennaista siinä on noiden konenäkösoftien lisäksi on kameroiden, valaistuksen yms ja datastreamien käsittely ja miten suuria määriä videokuvaa voidaan, konvertoida, arkistoida jne ja näyttää relevantisti jälkikäteen.

Nuo jälkimmäiset on juttuja joita ei opeteta ainakaan perinteisen tekniikan puolella. Ainakaan satunnaisia kursseja enempää. Mediatekniikassa sentääm opetetaan, ainakin etäisesti tarvittavia juttuja.

Ja kun miettii kuinka paljon kameroita/konenäköä lykitään kaikkialle, joten se olisi kanssa jotain mistä löytynee tulevaisuudessa duunia.

Mutta se on kuten sanoit, ei taidetta vaan ratkaisuja ja tekniikoita.

02 elokuuta, 2006 22:29  

Lähetä kommentti

<< Etusivulle